Ostatnio usłyszałam o sobie – a właściwie przeczytałam w Internecie – że promuję siebie i „swoje biznesy”. Zgadzam się z tym w 100%! Jednak w tym stwierdzeniu jedna istotna rzecz mnie zaskoczyła – o czym za chwilę 😉 Już prawie od piętnastu lat wkładam dużo energii w rozwój i zwiększenie rozpoznawalności mojej marki osobistej. Dodatkowo prowadzę prywatne konsultacje i szkolenia z tego zakresu dla osób indywidualnych, instytucji publicznych oraz prywatnych firm. Nieustannie szkolę się i edukuję, a w wieku 34 lat zaryzykowałam i wróciłam na swój wymarzony kierunek studiów – reżyserię. W sierpniu nagram swoją pierwszą krótkometrażową fabułę, w której zagrają wybitni, polscy aktorzy. Nawet tego bloga prowadzę, by dbać o swój własny wizerunek. Żyjemy w rzeczywistości, w której to głównie nasze kompetencje, uwiarygodnione szerszą opinią mają znaczenie. Wybierając artystów na koncerty, częściej kierujemy się liczbą wyświetleń na YouTube niż wartością artystyczną – która, w przeciwieństwie do zasięgu, jest nieuchwytna. Celebrytami stają się influencerzy, a liczba obserwujących i zasięg mają przypisaną wartość niczym płatki śniadaniowe na półce sklepowej.
Co więc zdziwiło mnie w zdaniu (napisanym przez osobę anonimową), które wyrwane z kontekstu mogłoby posłużyć do opisu wykładu czy warsztatów prowadzonych przeze mnie? Jego negatywny wydźwięk. Dokładnie tak! Żyjemy w XXI wieku, a dbanie o swój wizerunek może wciąż być postrzegane negatywnie. Jeśli przejrzymy aktualne trendy szkoleń z zakresu promocji i marketingu, zaraz po sztucznej inteligencji, analizie danych i aktualnych algorytmach, znajdziemy wykłady i warsztaty na temat marki osobistej i jej roli w rozwoju zawodowym. Posiadanie rozpoznawalnej i silnej marki osobistej wpływa na całą ścieżkę kariery oraz wizerunek firm, instytucji i projektów, z którymi współpracujemy lub w których działamy. Jeśli nasze nazwisko jest na tyle silne, by stać się marką samą w sobie, może otworzyć nam, naszym firmom, instytucjom czy projektom wiele drzwi, co za tym idzie, umożliwić dalszy rozwój. W rzeczywistości pełnej pozorów nie ma nic istotniejszego niż zdobycie wiarygodności.
W czym może pomóc Ci silna marka osobista? Przede wszystkim w zdobyciu wymarzonej pracy oraz jako silny argument w rywalizacji o ciekawe projekty czy ich finansowanie. Może również wpłynąć na ocenę wiarygodności w oczach potencjalnych klientów. Silna marka osobista buduje Twój wizerunek i zaufanie.
O czym powinieneś pamiętać, tworząc własną markę osobistą?
- Autentyczność, czyli prawda ma największą wartość.
Zastanów się, kim naprawdę jesteś. Jakie są Twoje największe zalety i wady? Jeśli nic nie przychodzi Ci do głowy, zapytaj najbliższych – rodzinę i przyjaciół. Zastanów się, co czyni Cię unikalnym wśród innych osób i skup się na tym. Te unikalne cechy stanowić będą fundament Twojej marki osobistej i pozwolą Ci się wyróżnić. Na przykład jedną z moich unikalnych cech w środowisku biznesowym, jest moja przynależność do subkultury Hip hop, co przekłada się na język, którego używam, a który jest dla mnie naturalny i autentyczny. - Cel, czyli musisz wiedzieć, dlaczego budujesz swoją markę osobistą.
Żaden ekspert czy specjalista nie zna się na wszystkim. Co więcej, jeśli udajesz, że wiesz wszystko, może mieć to wręcz odwrotny skutek. Jeśli chcesz otworzyć działalność w konkretnej branży, skup się na punktach życia, które miały wpływ na Twoją ścieżkę i potraktuj je jako wskazówki, które doprowadziły Cię do miejsca, w którym jesteś teraz. Spisz swoją historię i wyznacz kierunek, w którym chcesz podążać. Ustal, co jest niezbędne i czego brakuje Ci do pełnej kompetencji czy wymarzonego wizerunku. Zidentyfikuj braki – wypełniaj je wiedzą i zdobywaj doświadczenie. - Widoczność, czyli jeśli nikt nie usłyszy o Tobie, nie osiągniesz niczego.
W budowie marki osobistej istotny jest zarówno zasięg, jak i wiarygodne informacje o Tobie. Zadbaj o uzupełnienie swoich profili w mediach społecznościowych, a w przyszłości warto zainwestować w stronę internetową. Nigdy nie wiadomo, jak długo będą aktywne obecne kanały społecznościowe. Dodatkowo Twoja obecność na wydarzeniach branżowych i eventach, na których spotkasz kluczowe osoby, jest niezbędna do zbudowania silnej marki osobistej. - Kompetencje i profesjonalizm, czyli mów to, co wiesz, a nie to, co sądzisz, że wiesz.
Popularne powiedzenie „fake it till you make it” daje tyle samo szans, co ryzykowne działania. Jeśli udajesz, aż do momentu osiągnięcia sukcesu, istnieje ryzyko, że możesz doznać kompromitującej porażki. Jeśli Twój potencjalny klient czy pracodawca dowie się, że kłamałeś na temat swoich kwalifikacji i doświadczenia, możesz stracić zaufanie na zawsze. To samo dotyczy Twojej firmy, niezależnie od branży. Żadna branża nie wybaczy kłamstw, które prowadzą do strat finansowych. Jeśli znasz swoje możliwości, skup się na nich i nie bój się mówić, że czegoś nie wiesz. Nikt nie wie wszystkiego. - Budowanie relacji, czyli ludzie, ludzie, ludzie – za każdym biznesem czy projektem stoi człowiek.
Jeśli nie stworzysz i nie zbudujesz odpowiednich relacji, nawet najlepsza marka osobista nie otworzy przed Tobą tylu drzwi i perspektyw, jak lojalność i zaufanie ludzi, którzy wierzą w Ciebie i Twoje kompetencje. Pozwól im poznać Cię z każdej strony i zaufać prawdziwej, autentycznej wersji siebie. Pamiętaj, że to właśnie prawdziwe relacje osób, które współpracowały z Tobą osobiście mają jakiekolwiek znaczenie. Za każdą rekomendacją stoi konkretny człowiek podpisany imieniem i nazwiskiem, konkretna firma lub konkretny projekt. Anonimowość w socialach pełnych scamu i fałszywych kont może wpłynąć tylko na Twoje samopoczucie, ale nie na karierę. Nie trać czasu i energii na konwersacje z fałszywymi kontami, których 1 osoba może stworzyć kilkadziesiąt. Debatowanie z wykreowanym kłamstwem jest bezcelowe. Blokuj je i skup swoją uwagę na merytorycznych rozmowach i prawdziwych relacjach. - Wartość, czyli po co komu Ty i Twoja marka?
Twoja marka osobista musi nieść za sobą wartość dla Twojego klienta partnera czy pracodawcy. Potrzeba jest motorem decyzji zakupowych. Jeśli chcesz stać się potrzebny, musisz określić wartość, którą przynosi współpraca z Tobą. W opowieści o sobie, swoim życiorysie musisz jasno określić, co zyskuje osoba po drugiej stronie i na jaką jej potrzebę odpowiadasz. - Stałość i wytrwałość, czyli potrzebujesz lat, a nie miesięcy.
Spójrz na sportowców. Nikt z nich nie zdobywa złota olimpijskiego po jednym czy dwóch treningach, a nawet nie jednym czy dwóch sezonach. Pomimo trudnych początków i kontuzji, nie poddają się, tylko rozwijają się i dążą do kolejnych sukcesów. Tak samo w budowie marki osobistej musisz być wytrwały i niezłomny, bo tylko tacy ludzie zdobywają szczyty. - Zaangażowanie, czyli musisz naprawdę chcieć.
Prawdziwa pasja, zaangażowanie to coś co Twój odbiorca musi poczuć. Jeśli jednak poczuje, że Ci nie zależy – mu też nie będzie zależało na współpracy z Tobą.
Budowa marki osobistej to proces wieloletni, który przyczynia się do Twojej rozpoznawalności i rozwoju kariery. Nie tylko początki są trudne, ale każdy etap niesie nowe wyzwania. Im więcej osób Cię rozpoznaje, tym większe jest prawdopodobieństwo, że Twoje działania i osobowość spotkają się z różnymi reakcjami. Często swoimi decyzjami, opiniami lub zdobytym klientem możesz narazić się na krytykę lub zwyczajnie nadepnąć komuś na odcisk. Jednak, jeśli sportowcy rezygnowaliby po każdej porażce, a artyści po każdej usłyszanej krytyce, świat straciłby swoje piękno, a ludzie radość z życia. Nie mielibyśmy co słuchać, oglądać czy podziwiać. Bądź autentyczny, trwaj w prawdzie i buduj z odwagą, bo tylko ci, którzy mieli odwagę budować, są, byli i będą krytykowani.